Keuringsdienst
informatief
05 december 2025
Fotocredit: Stijn Ghijsen/KRO-NCRV

Hoogtepunten van de Keuringsdienst

De bekendste: Slaafvrije chocolade (2003)

Het eerste grote wapenfeit van het programma stamt uit het eerste seizoen. Presentator Teun van de Keuken komt er in Ivoorkust achter dat cacaoboeren kinderen uitbuiten en dat de grote chocolademerken daar nauwelijks om lijken te malen. Omdat slavernij in Nederland strafbaar is, geeft hij zichzelf aan bij justitie: als chocolade-eter acht hij zichzelf medeplichtig aan kinderslavernij. Uiteindelijk richten de makers van Keuringsdienst van waarde zelf een zo slaafvrij mogelijk chocolademerk op.

De grappigste: Ambachtelijk (2004)

In de sfeervolle reclame van een olijfolie- en sauzenmerk bereiden Italiaanse vrouwen op leeftijd met zorg een authentieke, ambachtelijke Italiaanse pastasaus. Een kijker herkent een van de hoofdrolspeelsters en tipt de Keuringsdienst. De zorgvuldig gecreƫerde reclame-illusie gaat aan diggelen: de vrouw in kwestie is de Spaanse Maria Vega en ze werkt niet in een sauzenfabriek. Wel stuurt ze Teun van de Keuken naar de (Spaanse) rietsuikerstroopfabriek waar de spot is opgenomen.

De prijswinnende: Mandarijn in blik (2009)

Back to top