Eastern boys (2014)
Regisseur Robin Campillo levert met zijn tweede speelfilm een spannend en relevant werk af. Dit sociaal drama neemt af en toe de trekken aan van een thriller, waarin de hoofdpersoon zich in een misdadig wespennest waagt.
Het Parijse Gare du Nord is een druk knooppunt, waar continu duizenden mensen komen en gaan. Sommigen blijven er een poosje rondhangen, zoals een stel criminele Oost-Europese jongens op zoek naar een makkelijke buit. Anderen lopen er wat heen en weer te drentelen op zoek naar iets anders van hun gading, zoals de homoseksuele zakenman Daniel (Olivier Rabourdin), die een scharrel hoopt op te pikken. Zijn oog valt daarbij op de jonge Marek (Kirill Emelyanov), die hem wel lijkt te bevallen. Daniel nodigt Marek uit om de volgende dag bij hem thuis langs te komen voor een amoureuze ontmoeting. De dag erop staat Marek inderdaad voor de deur, maar hij is niet alleen; de hele bende is met hem meegekomen. Onder leiding van de charismatische aanvoerder Boss (Daniil Vrobjev) wordt het luxe appartement van Daniel zorgvuldig leeggehaald, terwijl het slachtoffer hulpeloos toekijkt. Daar blijft het echter niet bij; na enkele dagen krijgt Daniel opnieuw bezoek...
Opvallend begin
De in Marokko geboren Robin Campillo is tot nog toe vooral bekend als scenarioschrijver. Zo werkte hij onder meer aan de scripts van 'L'emploi du temps', 'Vers le sud' en 'Entre les murs' van Laurent Cantet. Tien jaar geleden debuteerde Campillo als regisseur met 'Les revenants' en nu komt hij met het veel sterkere en verrassende 'Eastern boys'. De openingsscène is al direct atypisch voor een thriller; de camera volgt minutenlang de krioelende mensenmenigte op en rond het Gare du Nord, zonder dat er nog enige focus is op personages of verhaallijn. Dit opvallende begin zet de juiste sfeer neer voor wat komen gaat. Telkens neemt het verhaal een richting die je niet ziet aankomen. Te veel hierover verklappen zou jammer zijn, maar het verhaal voert op een gegeven moment naar een hotel in een buitenwijk, waar Boss zich met zijn bende ophoudt. Deze film is pakkend, spannend en verrassend. Knap werk voor een regisseur die hiermee pas zijn tweede film aflevert.
Het Parijse Gare du Nord is een druk knooppunt, waar continu duizenden mensen komen en gaan. Sommigen blijven er een poosje rondhangen, zoals een stel criminele Oost-Europese jongens op zoek naar een makkelijke buit. Anderen lopen er wat heen en weer te drentelen op zoek naar iets anders van hun gading, zoals de homoseksuele zakenman Daniel (Olivier Rabourdin), die een scharrel hoopt op te pikken. Zijn oog valt daarbij op de jonge Marek (Kirill Emelyanov), die hem wel lijkt te bevallen. Daniel nodigt Marek uit om de volgende dag bij hem thuis langs te komen voor een amoureuze ontmoeting. De dag erop staat Marek inderdaad voor de deur, maar hij is niet alleen; de hele bende is met hem meegekomen. Onder leiding van de charismatische aanvoerder Boss (Daniil Vrobjev) wordt het luxe appartement van Daniel zorgvuldig leeggehaald, terwijl het slachtoffer hulpeloos toekijkt. Daar blijft het echter niet bij; na enkele dagen krijgt Daniel opnieuw bezoek...
Opvallend begin
De in Marokko geboren Robin Campillo is tot nog toe vooral bekend als scenarioschrijver. Zo werkte hij onder meer aan de scripts van 'L'emploi du temps', 'Vers le sud' en 'Entre les murs' van Laurent Cantet. Tien jaar geleden debuteerde Campillo als regisseur met 'Les revenants' en nu komt hij met het veel sterkere en verrassende 'Eastern boys'. De openingsscène is al direct atypisch voor een thriller; de camera volgt minutenlang de krioelende mensenmenigte op en rond het Gare du Nord, zonder dat er nog enige focus is op personages of verhaallijn. Dit opvallende begin zet de juiste sfeer neer voor wat komen gaat. Telkens neemt het verhaal een richting die je niet ziet aankomen. Te veel hierover verklappen zou jammer zijn, maar het verhaal voert op een gegeven moment naar een hotel in een buitenwijk, waar Boss zich met zijn bende ophoudt. Deze film is pakkend, spannend en verrassend. Knap werk voor een regisseur die hiermee pas zijn tweede film aflevert.