D'Ardennen (2016)
De Vlaamse filmmaker Robin Pront zet met zijn eerste speelfilm direct een stevig product neer. Zijn intelligente misdaadthriller heeft een beklemmende start in Antwerpen en een bloederig einde in de Ardennen.
Misdaadthrillers komen in vele soorten en maten; van snel in elkaar gefrommeld formulewerk tot klassieke suspensefilms, en van producties vol halfslachtig gerommel in de marge tot juweeltjes met een subtiele opbouw naar een explosieve situatie. De Vlaamse film ‘D’Ardennen’ valt beslist in die laatste categorie. De Nederlandse-Belgische filmmaker Robin Pront maakte eerder de korte films ‘Plan B’ over de drugsscene in Antwerpen en ‘Injury time’ (met de Vlaamse wereldster Matthias Schoenaerts) over voetbalhooligans. Zijn hoofdrolspeler Jeroen Perceval uit beide producties schreef nu mee aan het scenario voor ‘D’Ardennen’ en was niet te beroerd wederom voor Pronts camera te verschijnen. Perceval speelt hier de kleine crimineel Dave, die na een mislukte kraak vier jaar eerder nog net op tijd aan de politie wist te ontkomen en nu zijn best doet zijn leven te beteren. Hij werkt bij een autobedrijf, bezoekt een groepstherapie om af te kicken en maakt toekomstplannen met zijn vriendin. Zijn broer Kenneth (Kevin Janssens) werd bij die kraak destijds wél opgepakt en verdween voor vier jaar in de bak. Nu komt Kenny weer vrij...
Tarantino vergelijkingen
Zonder al te veel te verraden over het verrassende verloop van de verdere gebeurtenissen, kan wel gezegd worden dat de beide broers al snel na Kenny’s vrijlating in een gespannen verhouding tot elkaar komen te staan. Dave doet nog zijn best om Kenneth aan werk te helpen, maar die lijkt daar niet veel om te geven. Liever probeert Kenneth zijn ex-liefje Sylvie (Veerle Baetens) weer voor zich te winnen, maar zij probeert hem op afstand te houden. Wanneer de actie zich naar de Ardennen verplaatst, komt een en ander in een gevaarlijke stroomversnelling, waar de introductie van enkele bizarre nieuwe personages in ruime mate aan bijdraagt. Menigeen zal acteur Jan Bijvoet als de mysterieuze Stef wel herkennen als de engerd uit ‘Borgman’. Robin Pront had zich geen indringender debuut kunnen wensen. De vergelijkingen met werk van de Coen-broers en Tarantino vliegen al over het internet. Dat is wellicht wat voorbarig, maar ‘D’Ardennen’ staat als een huis en doet verlangen naar meer.
Misdaadthrillers komen in vele soorten en maten; van snel in elkaar gefrommeld formulewerk tot klassieke suspensefilms, en van producties vol halfslachtig gerommel in de marge tot juweeltjes met een subtiele opbouw naar een explosieve situatie. De Vlaamse film ‘D’Ardennen’ valt beslist in die laatste categorie. De Nederlandse-Belgische filmmaker Robin Pront maakte eerder de korte films ‘Plan B’ over de drugsscene in Antwerpen en ‘Injury time’ (met de Vlaamse wereldster Matthias Schoenaerts) over voetbalhooligans. Zijn hoofdrolspeler Jeroen Perceval uit beide producties schreef nu mee aan het scenario voor ‘D’Ardennen’ en was niet te beroerd wederom voor Pronts camera te verschijnen. Perceval speelt hier de kleine crimineel Dave, die na een mislukte kraak vier jaar eerder nog net op tijd aan de politie wist te ontkomen en nu zijn best doet zijn leven te beteren. Hij werkt bij een autobedrijf, bezoekt een groepstherapie om af te kicken en maakt toekomstplannen met zijn vriendin. Zijn broer Kenneth (Kevin Janssens) werd bij die kraak destijds wél opgepakt en verdween voor vier jaar in de bak. Nu komt Kenny weer vrij...
Tarantino vergelijkingen
Zonder al te veel te verraden over het verrassende verloop van de verdere gebeurtenissen, kan wel gezegd worden dat de beide broers al snel na Kenny’s vrijlating in een gespannen verhouding tot elkaar komen te staan. Dave doet nog zijn best om Kenneth aan werk te helpen, maar die lijkt daar niet veel om te geven. Liever probeert Kenneth zijn ex-liefje Sylvie (Veerle Baetens) weer voor zich te winnen, maar zij probeert hem op afstand te houden. Wanneer de actie zich naar de Ardennen verplaatst, komt een en ander in een gevaarlijke stroomversnelling, waar de introductie van enkele bizarre nieuwe personages in ruime mate aan bijdraagt. Menigeen zal acteur Jan Bijvoet als de mysterieuze Stef wel herkennen als de engerd uit ‘Borgman’. Robin Pront had zich geen indringender debuut kunnen wensen. De vergelijkingen met werk van de Coen-broers en Tarantino vliegen al over het internet. Dat is wellicht wat voorbarig, maar ‘D’Ardennen’ staat als een huis en doet verlangen naar meer.