Tanna (2016)
Een tropisch eiland, een verliefd stel en twee traditionele stammen die elkaar bestrijden: dat is het uitgangspunt van ‘Tanna’. Dit is een bijzondere film die speelt op een van de meest exotische eilanden in Oceanië.
De wereld is een ‘global village’, waarin iedereen via moderne media met iedereen verbonden is. Iedereen? Nee, er is nog een klein dorpje op het afgelegen eiland Tanna, in het eilandenrijk Vanuatu, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. De Australische documentaire-makers Martin Butler en Bentley Dean streken hier neer voor een periode van ruim een halfjaar om hun eerste speelfilm te maken. De twee bedienden zich van dezelfde stijl als Rolf de Heer, die tien jaar geleden zijn prachtige aboriginalfilm ‘Ten canoes’ maakte, door de lokale bevolking zichzelf te laten spelen in een eenvoudig verhaal in een traditionele setting. Butler en Dean kwamen ter plekke een waargebeurd liefdesverhaal tegen dat zich ruim twintig jaar geleden had voorgedaan. Twee geliefden waren daarbij tegen de ‘kastom’ ingegaan, het lokale systeem van tradities, leefregels, liederen en sociale structuren.
De liefde, of de stam?
Het jonge meisje Wawa (Marie Wawa) wordt verliefd op Dain (Mungau Dain), de kleinzoon van het stamhoofd. Wanneer niemand in het dorp hen in de gaten heeft, treffen ze elkaar bij de rivier voor een stiekeme zoen, maar Wawa’s kleine zusje Selin betrapt hen op heterdaad. De stam wordt tezelfdertijd geplaagd door aanvallen van een vijandige stam, die al herhaaldelijk levens hebben gekost. Als die situatie uit de hand begint te lopen, besluiten de dorpsoudsten tot een verzoening met de vijand. Daarbij wordt Wawa als bruid beloofd aan een vijandelijke krijger. Wawa en Dain staan voor een dilemma; kiezen ze voor de liefde en elkaar of voor het belang van de stam en de traditie? Hoewel de acteurs nog nooit eerder hadden geacteerd, of zelfs maar een film hadden gezien, weten ze uitstekend zichzelf te spelen. Schitterend camerawerk, een verbluffend landschap, een unieke cultuur en een romantisch verhaal maken ‘Tanna’ tot een echte parel uit de Stille Zuidzee!
De wereld is een ‘global village’, waarin iedereen via moderne media met iedereen verbonden is. Iedereen? Nee, er is nog een klein dorpje op het afgelegen eiland Tanna, in het eilandenrijk Vanuatu, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. De Australische documentaire-makers Martin Butler en Bentley Dean streken hier neer voor een periode van ruim een halfjaar om hun eerste speelfilm te maken. De twee bedienden zich van dezelfde stijl als Rolf de Heer, die tien jaar geleden zijn prachtige aboriginalfilm ‘Ten canoes’ maakte, door de lokale bevolking zichzelf te laten spelen in een eenvoudig verhaal in een traditionele setting. Butler en Dean kwamen ter plekke een waargebeurd liefdesverhaal tegen dat zich ruim twintig jaar geleden had voorgedaan. Twee geliefden waren daarbij tegen de ‘kastom’ ingegaan, het lokale systeem van tradities, leefregels, liederen en sociale structuren.
De liefde, of de stam?
Het jonge meisje Wawa (Marie Wawa) wordt verliefd op Dain (Mungau Dain), de kleinzoon van het stamhoofd. Wanneer niemand in het dorp hen in de gaten heeft, treffen ze elkaar bij de rivier voor een stiekeme zoen, maar Wawa’s kleine zusje Selin betrapt hen op heterdaad. De stam wordt tezelfdertijd geplaagd door aanvallen van een vijandige stam, die al herhaaldelijk levens hebben gekost. Als die situatie uit de hand begint te lopen, besluiten de dorpsoudsten tot een verzoening met de vijand. Daarbij wordt Wawa als bruid beloofd aan een vijandelijke krijger. Wawa en Dain staan voor een dilemma; kiezen ze voor de liefde en elkaar of voor het belang van de stam en de traditie? Hoewel de acteurs nog nooit eerder hadden geacteerd, of zelfs maar een film hadden gezien, weten ze uitstekend zichzelf te spelen. Schitterend camerawerk, een verbluffend landschap, een unieke cultuur en een romantisch verhaal maken ‘Tanna’ tot een echte parel uit de Stille Zuidzee!