TrosKompas

TVK1630_12_13_12.jpg

El olivo (2016)

3
De Spaanse film ‘El olivo’ vertelt een ontroerend verhaal over een jonge vrouw en een oude olijfboom, over historie, familie en liefde, over armoe en rijkdom en over het volgen van je hart.

De Spaanse Icíar Bollaín was twintig jaar geleden als actrice te zien in ‘Land and freedom’ van Engelsman Ken Loach en later in ‘Het stenen vlot’ van George Sluizer. Naast haar acteerwerk is ze ook al geruime tijd actief als regisseuse. Zo maakte ze onder meer ‘También la lluvia’ met Gael García Bernal. Voor ‘El olivo’ werkte ze opnieuw samen met scenarioschrijver Paul Laverty van ‘También la lluvia’, die eerder ook de scenario’s schreef voor diverse films van Ken Loach. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ‘El olivo’ in dezelfde sociaal-maatschappelijke hoek geplaatst kan worden als het oeuvre van Bollaíns geëngageerde voorbeeld Loach. ‘El olivo’ gaat aan de oppervlakte over een jonge vrouw die een oude olijfboom, die jaren eerder werd verkocht aan een groot Duits bedrijf, wil terughalen om haar opa te helpen. Onderliggend wordt ook nog een en ander duidelijk gemaakt over de huidige situatie in Spanje, dat al jaren gebukt gaat onder een zware recessie, een zwakke economie en enorm hoge werkloosheid.

Muren van onbegrip

Alma (Anna Castillo) stamt uit een Noord-Spaanse familie die al generaties lang leeft van hun olijfboomgaard, waarin volgens opa een boom staat die nog door de Romeinen is aangeplant.
In haar jeugd vond Alma die boom vooral interessant omdat ze in de knoestige stam een monster meende te herkennen. Nu ze volwassen is werkt ze in een kippenfarm. Alma’s vader Luis en oom Alcachofa (Javier Gutiérrez) hebben tien jaar eerder de oude olijfboom voor veel geld verkocht om een restaurant te kunnen beginnen. Maar het restaurant heeft de crisis niet overleefd en opa is het verlies van zijn geliefde boom nooit te boven gekomen. Om de zwijgende, treurende oude man te helpen wil Alma de boom opsporen en terughalen naar de familieboomgaard. De jonge Alma bruist van de energie en wilskracht, maar loopt aldoor op tegen muren van onbegrip en onmacht. De roadtrip naar Duitsland toont een opmerkelijke tegenstelling; het arme Spaanse platteland tegenover het rijke zakencentrum van Düsseldorf.
‘El olivo’ is geen perfecte film en heeft wat losse eindjes, maar is wel meeslepend en ontroerend.