TrosKompas

TVK1736_14_15_08.jpg

Maudie (2017)

4
De Britse actrice Sally Hawkins zet een geweldige rol neer in de biopic ‘Maudie’, over de Canadese volkskunstenares Maud Lewis, die ondanks haar handicap het geluk en de kunst in haar leven wist te vinden.

Met enige regelmaat verschijnen er kunstenaarsportretten op het witte doek. Onlangs nog werd de, overigens zwaar teleurstellende, film ‘Rodin’ uitgebracht, over de beroemde Franse beeldhouwer. Sinds het begin van dit jaar kwam ‘Poesía sin fin’ uit, van en over kunstenaar Alejandro Jodorowsky, documenteerde Jim Jarmusch het leven van popster Iggy Pop in ‘Gimme danger’ en stond zigeunergitarist Django Reinhardt centraal in de speelfilm ‘Django’. ‘Maudie’ is een geval apart. Hierin figureert geen bekende kunstenaar, maar een onbekende, gehandicapte vrouw die een moeizaam leven leidde, en iedereen wist te verbazen met haar schilderijen. De vrouw in kwestie is Maud Lewis (Sally Hawkins), die leefde van 1903 tot 1970. In het begin van de film wordt duidelijk dat de volwassen Maud vanwege fysieke problemen (artritis) niet erg zelfstandig is. Ze wordt door haar broer onder de duim gehouden en is ondergebracht bij een tante.

Aandoenlijk
Mauds verlangen naar vrijheid brengt haar ertoe te reageren op een vacature als huismeid. Tegen kost en inwoning doet ze het huishouden voor de onvriendelijke vishandelaar Everett Lewis (Ethan Hawke). Het afgelegen huis in Nova Scotia is klein, zodat Maud noodgedwongen zelfs bij haar werkgever in bed moet slapen. Zelfs de stugge Everett is daar niet ongevoelig voor en kan zijn zinnen niet eindeloos bedwingen. Maud mag dan een kwetsbare vrouw zijn, maar ze weet haar baas over te halen met haar te trouwen. Vanaf dat moment buit ze haar status als getrouwde vrouw uit en begint te schilderen of haar leven ervan afhangt. Een kunstkenner krijgt de werken bij toeval onder ogen en de rest is geschiedenis. Hawkins is weergaloos als Maud en ook Hawke zet een fantastische rol neer. De film is niet gelikt, maar aanvankelijk rauw. Toch ontstaat er gaandeweg een aandoenlijke feelgoodfilm die heerlijk wegkijkt.