TrosKompas

TVK1738_14_15_01.jpg

Detroit (2017)

“Het is oorlog, ze vernietigen de stad!” Een halve eeuw geleden was de Amerikaanse stad Detroit in de ban van een grote volksopstand, waarbij 43 mensen omkwamen. Regisseur Kathryn Bigelow maakt er een realistische film over die historisch is, maar tegelijkertijd actueel.

Na de invloed van oorlog op een soldaat (‘The hurt locker’) en de jacht op Osama bin Laden (‘Zero dark thirty’) pakt regisseur Kathryn Bigelow opnieuw een heftig thema bij de kladden. De rellen van 1967 in Detroit duurden dagenlang en gingen de geschiedenisboeken in als de ‘12th street riots’, omdat ze rond die straat het heftigst waren. Naast 43 doden, werden er maar liefst 7.200 mensen gearresteerd, het aantal bewoners van een middelgroot Nederlands dorp.

Realisme
Kathryn Bigelow gebruikt de rauwe stijl die we van haar gewend zijn. Ze filmt haar scènes met twee of drie mee-bewegende camera’s tegelijkertijd en vraagt zelden om meer dan drie takes. Bovendien kregen de acteurs geen script en moesten ze zich vooral inleven in hun personages. Het zorgt voor een extra realistische sfeer, maar zeker aan het begin is het wel even wennen aan de schokkerige camerabeelden.

Druppel
Bigelow laat eerst zien hoe de spanningen in de stad oplopen na de arrestatie van bezoekers van een zwarte, illegale nachtclub. De arrestanten worden in busjes geduwd, terwijl de politie belaagd wordt door boze omstanders. Het is de druppel voor de ontevreden donkere gemeenschap die toch al problemen heeft met een gebrek aan opleiding, slechte huizen en werkloosheid. Na hardhandig ingrijpen van de politie beginnen de eerste rellen en worden winkels geplunderd.

Hotel Algiers
Het is de inleiding voor het centrale incident van de film: het politieoptreden in Hotel Algiers. De politieagenten van Detroit opereren onder hoogspanning en kampen met slaapgebrek en zenuwen. Een meisje dat door het raam wil kijken wordt aangezien voor een sluipschutter en direct beschoten. Als er een knal klinkt, vallen de agenten Hotel Algiers binnen en ondervragen ze de gasten op zeer ruwe wijze. Met name de blanke agent Krauss – knappe, maar nare rol van Will Poulter (‘The chronicles of Narnia’) – gaat zijn boekje ver te buiten. Daar tegenover staat de donkere bewaker Melvin (John Boyega, o.a. bekend van ‘Star wars: The force awakens’) die koste wat kost de vrede probeert te bewaken.

Krachtig
Het is een halve eeuw geleden, maar de rellen rond het standbeeld van generaal Robert E. Lee in Charlottesville van eerder dit jaar bewijzen dat het thema discriminatie nog steeds een gevoelig punt is in de VS. Er hoeft maar een klein vonkje te zijn, of de strijd ontbrandt weer. ‘Detroit’ is een realistische geschiedenisles die nu actueler is dan ooit. Het is een belangrijke film en wordt al getipt voor de Oscars. Al zal hij door de lengte van bijna tweeënhalf uur, het onderwerp en de vele onder-vragingen (in het hotel, op het overvolle politiekantoor en in de rechtbank) geen groot publiek trekken.