TrosKompas

Ralph0.jpg

Ralph breaks the internet (2018)

4
‘Wreck-it Ralph’ (2012) gaf games de ‘Toy story’-behandeling. Hoe gedragen spelfiguren zich als de gamehal sluit? In dit vervolg wagen brute kracht Ralph en racemaniak Vanellope zich op
het internet, wat veel leuke grappen oplevert.

De eerste film, ‘Wreck-it Ralph’, was vanaf het begin verrassend en grappig. Je zag hoe de lichten uitgingen in een arcadehal en de spelfiguren na hun werk een gewoon leven hadden
en bijvoorbeeld een biertje dronken bij Tapper (het bekende spel). Dit vervolg heeft meer tijd nodig om op gang te komen. Maar vanaf het moment dat racefiguur Vanellope en levende sloop-kogel Ralph het internet betreden, gaan alle remmen los.

Wonderlijke wereld
Via een kabel komen de ouderwetse spelfiguren in een wonderlijke, kleurige wereld terecht. Ook daar blijkt alles geregeld te worden door minifiguurtjes. Een zoekmachine is gewoon een balie waar je je vraag kunt stellen, spamfiguurtjes houden je staande en drukken een advertentie in je gezicht en populaire filmpjes worden door avatars van menselijke gebruikers letterlijk bekogeld met hartjes. In die drukke wereld moet Ralph met poezenfilmpjes, kooktips en verkleed als Bob Ross genoeg geld verdienen om bij een echte veiling van eBay een nieuw racestuur te kopen voor het spel van Vanellope. Zal hij genoeg likes krijgen?

Achter de schermen
Deze film brengt je in een heerlijk drukke en gekke wereld die de ‘binnenkant’ toont van het internet. Net zoals de animatiefilm ‘Inside out’ destijds liet zien hoe de diverse emoties van een mens samenleven in het brein, zien we hier hoe websites, virussen en software achter de schermen met elkaar omgaan.