Working woman (2019)
De #MeToo-kwestie is ook niet aan Israël voorbijgegaan. Het drama ‘Workingwoman’ gaat over een jonge, ambitieuze vrouw in Jeruzalem die te maken krijgt met ongewenste aandacht van haar baas.
Dat Israël tot op elk niveau is doordrongen van seksuele intimidatie is overduidelijk. Oud-president Moshe Katsav werd in 2010 veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf wegens verkrachting van een medewerkster en vicepremier Silvan Shalom moest in 2015 aftreden wegens aanhoudende klachten van talloze vrouwen die door hem waren belaagd. Filmmaakster Michal Aviad maakte eerder het verkrachtingsdrama ‘Invisible’, maar pakt de zaken in haar tweede speelfilm veel subtieler aan. Hoofdpersoon Orna (Liron Ben-Shlush),
een dertigjarige moeder van drie kinderen, is verheugd als ze bij een sollicitatiegesprek haar oude sergeant uit het leger tegenover zich treft. Deze projectontwikkelaar, Benny (Menashe Noy), geeft haar de baan op zijn kantoor en betrekt haar direct bij zijn nieuwbouwproject, een appartemententoren aan de kust. Orna’s echtgenoot Ofer is enkele maanden eerder een restaurantje begonnen, maar de zaken gaan nog niet erg goed. Orna is dan ook blij als ze al snel wordt gepromoveerd tot hoofd sales en opslag krijgt.
Invoelbare situatie
Benny toont zich niet alleen tevreden met haar werk, maar ook met haar verschijning. Hij geeft complimentjes, zegt dat ze haar haren beter los kan dragen en belt haar op onmogelijke uren thuis op. Hard werken vindt Orna prima, maar wanneer Benny onmiskenbaar avances maakt, schrikt ze. Als Benny excuses maakt en belooft dat het een eenmalig incident was, besluit ze haar man niet in te lichten. Het is echter wachten op een volgende stap – een stap die Orna’s leven overhoop haalt. De ontwikkelingen in ‘Working woman’ gaan subtiel, waarbij Benny een afhankelijkheidssituatie creëert en telkens een klein stapje verdergaat. De situatie wordt zo heel invoelbaar. Ben-Shlush en Noy spelen zeer overtuigend, maar de rol van Ofer blijft helaas wat onderbelicht. De spanning binnen Orna’s huwelijk blijft daardoor te veel op de achtergrond.
Dat Israël tot op elk niveau is doordrongen van seksuele intimidatie is overduidelijk. Oud-president Moshe Katsav werd in 2010 veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf wegens verkrachting van een medewerkster en vicepremier Silvan Shalom moest in 2015 aftreden wegens aanhoudende klachten van talloze vrouwen die door hem waren belaagd. Filmmaakster Michal Aviad maakte eerder het verkrachtingsdrama ‘Invisible’, maar pakt de zaken in haar tweede speelfilm veel subtieler aan. Hoofdpersoon Orna (Liron Ben-Shlush),
een dertigjarige moeder van drie kinderen, is verheugd als ze bij een sollicitatiegesprek haar oude sergeant uit het leger tegenover zich treft. Deze projectontwikkelaar, Benny (Menashe Noy), geeft haar de baan op zijn kantoor en betrekt haar direct bij zijn nieuwbouwproject, een appartemententoren aan de kust. Orna’s echtgenoot Ofer is enkele maanden eerder een restaurantje begonnen, maar de zaken gaan nog niet erg goed. Orna is dan ook blij als ze al snel wordt gepromoveerd tot hoofd sales en opslag krijgt.
Invoelbare situatie
Benny toont zich niet alleen tevreden met haar werk, maar ook met haar verschijning. Hij geeft complimentjes, zegt dat ze haar haren beter los kan dragen en belt haar op onmogelijke uren thuis op. Hard werken vindt Orna prima, maar wanneer Benny onmiskenbaar avances maakt, schrikt ze. Als Benny excuses maakt en belooft dat het een eenmalig incident was, besluit ze haar man niet in te lichten. Het is echter wachten op een volgende stap – een stap die Orna’s leven overhoop haalt. De ontwikkelingen in ‘Working woman’ gaan subtiel, waarbij Benny een afhankelijkheidssituatie creëert en telkens een klein stapje verdergaat. De situatie wordt zo heel invoelbaar. Ben-Shlush en Noy spelen zeer overtuigend, maar de rol van Ofer blijft helaas wat onderbelicht. De spanning binnen Orna’s huwelijk blijft daardoor te veel op de achtergrond.