De liefhebbers (2019)
Door het ‘lief’ in de titel verwacht iedereen een romantische komedie. Maar ‘De Liefhebbers’ is met een hoofdletter ‘L’ en blijkt een mooi drama over de familie Liefhebber die nader tot elkaar komt als hun vader en echtgenoot (Jeroen Krabbé) alzheimer blijkt te hebben.
Je zou het haast vergeten met alle programma’s waarin hij de voetsporen van schilders als Van Gogh en Gauguin volgt, maar Jeroen Krabbé is ook gewoon acteur. En een goede ook nog want hoewel ‘De Liefhebbers’ een ensemblefilm is met zeven ongeveer even grote rollen, steelt Krabbé met gemak de show. Hij speelt Jan Liefhebber, architect die eigenlijk gepensioneerd is maar het niet kan laten zich met zijn bedrijf te bemoeien. Ook al is het bureau nu in handen van zijn zoon Kasper (Guy Clemens). Jan is onbetwist de patriarch van het gezin Liefhebber: streng, intelligent en een workaholic. Langzaam brokkelt zijn perfecte wereld echter af, want hij blijkt alzheimer te hebben, al heeft hij dat lang kunnen verbergen.
Shockeren
Dat speelt Krabbé geweldig; achter een grijze baard zie je de paniek in zijn ogen als de centrale vergrendeling van zijn auto niet reageert en hij niet beseft dat hij voor de verkeerde auto staat. Tegelijkertijd heeft hij zijn humor niet verloren en veinst dat hij niet meer weet waar het toilet is om zijn kinderen te shockeren.
Die vinden dat helemaal niet grappig en gaan met elkaar in discussie over paps, terwijl ze ondertussen ook met hun eigen problemen worstelen, zoals een relatiebreuk en depressies. De meeste aandacht gaat daarbij naar dochter Maria (Sanne-Samina Hanssen) die haar dochter nooit verteld heeft wie de vader is. Natuurlijk komt de waarheid gedurende deze film toch naar boven. Al die losse onderdelen zijn interessant, maar Krabbé zelf is duidelijk het middelpunt en trekt alle aandacht naar zich toe.
Van kinder- naar dramafilm
Regisseur Anna van der Heide maakte eerder vooral indruk met kinderfilms zoals het razendknappe ‘Brammetje Baas’ waarin we in de denkwereld van een jongetje met ADHD worden getrokken. In ‘De Liefhebbers’ laat ze zien ook een oudere doelgroep aan te kunnen spreken en overweg te kunnen met een mozaïek
aan verhalen, zo’n beetje het moeilijkste genre dat er bestaat binnen de filmwereld. Niet alle verhalen komen even sterk aan bod, dat van de relatie en het medicijngebruik van Jonathan (Theo Maassen) komt er wat bekaaid af. Maar dat wordt meer dan goedgemaakt door de centrale lijn van vader Jan, de worsteling van Maria met de bekendmaking van de vader van haar dochtertje en de halfslachtige pogingen van workaholic Kasper (Guy Clemens) die ineens voor huisman moet spelen omdat zijn vrouw (Jelka van Houten) ervandoor is nadat hij haar vijftigste verjaardag was vergeten. ‘De Liefhebbers’ is een fijne film voor de liefhebbers van familiedrama. En voor de fans van Krabbé, die maar weer eens bewijst dat hij een van de betere Nederlandse acteurs is.
Je zou het haast vergeten met alle programma’s waarin hij de voetsporen van schilders als Van Gogh en Gauguin volgt, maar Jeroen Krabbé is ook gewoon acteur. En een goede ook nog want hoewel ‘De Liefhebbers’ een ensemblefilm is met zeven ongeveer even grote rollen, steelt Krabbé met gemak de show. Hij speelt Jan Liefhebber, architect die eigenlijk gepensioneerd is maar het niet kan laten zich met zijn bedrijf te bemoeien. Ook al is het bureau nu in handen van zijn zoon Kasper (Guy Clemens). Jan is onbetwist de patriarch van het gezin Liefhebber: streng, intelligent en een workaholic. Langzaam brokkelt zijn perfecte wereld echter af, want hij blijkt alzheimer te hebben, al heeft hij dat lang kunnen verbergen.
Shockeren
Dat speelt Krabbé geweldig; achter een grijze baard zie je de paniek in zijn ogen als de centrale vergrendeling van zijn auto niet reageert en hij niet beseft dat hij voor de verkeerde auto staat. Tegelijkertijd heeft hij zijn humor niet verloren en veinst dat hij niet meer weet waar het toilet is om zijn kinderen te shockeren.
Die vinden dat helemaal niet grappig en gaan met elkaar in discussie over paps, terwijl ze ondertussen ook met hun eigen problemen worstelen, zoals een relatiebreuk en depressies. De meeste aandacht gaat daarbij naar dochter Maria (Sanne-Samina Hanssen) die haar dochter nooit verteld heeft wie de vader is. Natuurlijk komt de waarheid gedurende deze film toch naar boven. Al die losse onderdelen zijn interessant, maar Krabbé zelf is duidelijk het middelpunt en trekt alle aandacht naar zich toe.
Van kinder- naar dramafilm
Regisseur Anna van der Heide maakte eerder vooral indruk met kinderfilms zoals het razendknappe ‘Brammetje Baas’ waarin we in de denkwereld van een jongetje met ADHD worden getrokken. In ‘De Liefhebbers’ laat ze zien ook een oudere doelgroep aan te kunnen spreken en overweg te kunnen met een mozaïek
aan verhalen, zo’n beetje het moeilijkste genre dat er bestaat binnen de filmwereld. Niet alle verhalen komen even sterk aan bod, dat van de relatie en het medicijngebruik van Jonathan (Theo Maassen) komt er wat bekaaid af. Maar dat wordt meer dan goedgemaakt door de centrale lijn van vader Jan, de worsteling van Maria met de bekendmaking van de vader van haar dochtertje en de halfslachtige pogingen van workaholic Kasper (Guy Clemens) die ineens voor huisman moet spelen omdat zijn vrouw (Jelka van Houten) ervandoor is nadat hij haar vijftigste verjaardag was vergeten. ‘De Liefhebbers’ is een fijne film voor de liefhebbers van familiedrama. En voor de fans van Krabbé, die maar weer eens bewijst dat hij een van de betere Nederlandse acteurs is.