TrosKompas

29_fall.jpg

Der Fall Collini (2020)

Dit Duitse rechtbank- drama behandelt een eenvoudige moordzaak. Totdat een jonge, onervaren advocaat op zoek gaat naar het motief en verstrikt raakt in het verleden van de dader en het slachtoffer.

Op televisie zijn we al lang gewend aan Duitse krimi’s en ook in de bioscoop komen met enige regelmaat rechtbankdrama’s uit Duitsland langs. Zo was er het drama ‘Sophie Scholl – Die letztenTage’, rond een verzetsgroep in de oorlog. Het in de jaren zestig gesitu­ eerde ‘Der Staat gegen Fritz Bauer’ gaat over een zoektocht naar oorlogsmisdadigers. En in het moderne, experimen­ tele ‘The verdict’ staat een moreel dilemma rondom terreur centraal. De boek­ verfilming ‘Der Fall Collini’ combineert elementen en tijdvakken uit bovengenoem­ de titels en verweeft diverse verhaallijnen tot een mee­ slepend, ietwat uitgesponnen geheel. De film start in Berlijn in 2001. De rijke industrieel Meyer (Manfred Zapatka) wordt in zijn kantoor dood­ geschoten door de Italiaan
Fabrizio Collini (Franco Nero). De dader laat zich direct oppakken en de jonge advocaat Caspar Leinen (Elyas M’Barek) wordt ingeschakeld om hem bij te staan.

Schokkende zaken
Collini blijft zwijgen; aanklager Mattinger (Heiner Lauterbach) lijkt een makkelijke klus te krijgen. Maar dan duikt Caspar dieper in de materie. Collini blijkt Meyer goed te kennen en is bevriend met diens klein­ dochter Johanna (Alexandra Maria Lara). De speurtocht leidt Caspar naar het buitenland, naar het verleden en naar Meyer zelf, en brengt schok­ kende zaken naar boven. Halverwege de film wordt duidelijk in welke richting Caspar moet zoeken en het vervolg wordt dan net wat te lang opgerekt. Het is boven­ dien wel heel toevallig dat de betrokken personages allemaal een onderlinge band hadden. Sommige details, zoals Caspars Turkse achtergrond, blijken in de film verder geen rol te spelen. Los van die kleine tekortkomingen is de film zeker onderhoudend genoeg.