TrosKompas

ssd-a1a1b9ffb302.jpg

Hit the road (2022)

4
Jafar Panahi werkte lang als assistent van de fameuze Abbas Kiarostami, en bereikte zelf het hoogste filmpodium met een reeks sociale drama’s. Zijn films ‘The white balloon’, ‘The mirror’, ‘The circle’ en ‘Offside’ bezorgden hem prijzen op de festivals van achtereenvolgens Cannes, Locarno, Venetië en Berlijn. Het lijkt erop dat Jafars zoon Panah de kunst bij hem heeft afgekeken, want diens debuutfilm ‘Hit the road’ kreeg vorig jaar een nominatie voor de Gouden Camera in Cannes en won de prijs voor Beste Film in Londen. De serieuze en bij vlagen zelfs spannende roadtrip van een gezin met twee zoons wordt dan ook met buitengewoon veel flair en humor gebracht. De bestemming blijft lang onduidelijk, de schattige jongste zoon van zes jaar (Rayan Sarlak) krijgt alleen te horen dat zijn oudere broer (Amin Simiar) gaat trouwen.

De bebaarde vader (Hassan Madjooni) zit op de achterbank van de gezinsauto met zijn been in het gips met naast zich zijn jongste zoontje. Zijn vrouw (Pantea Panahiha) zit voorin naast de zwijgzame oudste zoon. De trip voert door een almaar wisselend landschap, dat dankzij geweldig camerawerk één lange reclamespot lijkt voor de Iraanse toeristenindustrie. Uit de onderlinge gesprekken blijkt dat ze voorzichtig moeten zijn misschien worden ze zelfs wel achtervolgd. Toch verzwijgen de ouders de al dan niet reële gevaren voor de jongste zoon, die onwetend als een vrolijke stuiterbal op speed beweegt en de show steelt. Dat sommige scènes iets te gekunsteld overkomen vergeven we Panahi, want de film is muzikaal, oogverblindend en liefdevol en is daarmee niet alleen zeer onderhoudend, maar een absolute publiekslieveling.