Las consecuencias (2022)
Dit Spaanse familiedrama gaat over liefde, leugens, trauma en achterdocht. Tegen de achtergrond van een ruig vulkanisch eiland zoekt een jonge vrouw naar een verborgen waarheid.
De in Spanje wonende Venezolaanse filmmaakster Claudia Pinto Emperador had enkele jaren geleden wereldwijd succes met haar debuutfilm ‘La distancia más larga’. Met haar tweede film ‘Las consecuencias’ geeft ze opnieuw een visitekaartje af, al is het de vraag of deze film het succes van de eersteling zal evenaren. In ‘Las consecuencias’ blijft veel betekenis onder het oppervlak steken. Heel toepasselijk start de film dan ook met een fatale duiktocht in zee waarbij een van de duikers om het leven komt. Diens echtgenote Fabiola (Juana Acosta, l.o.) loopt daardoor een trauma
op. Om tot rust te komen keert ze met haar veertienjarige dochter Gabi (María Romanillos) en haar vader César (Alfredo Castro) terug naar haar geboorteplek op een klein vulkanisch eiland.
Spanning
De manier waarop Fabiola’s moeder Teresa (Carme Elías), die nog op het eiland woont, het familiebezoek ontvangt, wijst op een onuitgesproken spanning tussen de diverse familieleden. Aanvankelijk gaat ieder zijn gang: Fabiola maakt een boottochtje, haar vader begint te klussen en de jonge Gabi maakt kennis met een lokale leeftijdsgenoot. Gaandeweg krijgt Fabiola echter de kriebels. Is er iets aan de hand binnen de familie, of is het haar trauma dat paranoïde gevoelens in haar opwekt? Filmmaakster Claudia Pinto Emperador, die ook aan het scenario meeschreef, stopte veel symboliek in de film. Zo wordt er gesproken over een vulkaan die op uitbarsten staat, iets wat hier figuurlijk zeker van toepassing is.
Het woeste landschap van het Canarische eiland La Gomera, waar de film is opgenomen, speelt een grote rol bij het creëren van de juiste, beklemmende sfeer.
De in Spanje wonende Venezolaanse filmmaakster Claudia Pinto Emperador had enkele jaren geleden wereldwijd succes met haar debuutfilm ‘La distancia más larga’. Met haar tweede film ‘Las consecuencias’ geeft ze opnieuw een visitekaartje af, al is het de vraag of deze film het succes van de eersteling zal evenaren. In ‘Las consecuencias’ blijft veel betekenis onder het oppervlak steken. Heel toepasselijk start de film dan ook met een fatale duiktocht in zee waarbij een van de duikers om het leven komt. Diens echtgenote Fabiola (Juana Acosta, l.o.) loopt daardoor een trauma
op. Om tot rust te komen keert ze met haar veertienjarige dochter Gabi (María Romanillos) en haar vader César (Alfredo Castro) terug naar haar geboorteplek op een klein vulkanisch eiland.
Spanning
De manier waarop Fabiola’s moeder Teresa (Carme Elías), die nog op het eiland woont, het familiebezoek ontvangt, wijst op een onuitgesproken spanning tussen de diverse familieleden. Aanvankelijk gaat ieder zijn gang: Fabiola maakt een boottochtje, haar vader begint te klussen en de jonge Gabi maakt kennis met een lokale leeftijdsgenoot. Gaandeweg krijgt Fabiola echter de kriebels. Is er iets aan de hand binnen de familie, of is het haar trauma dat paranoïde gevoelens in haar opwekt? Filmmaakster Claudia Pinto Emperador, die ook aan het scenario meeschreef, stopte veel symboliek in de film. Zo wordt er gesproken over een vulkaan die op uitbarsten staat, iets wat hier figuurlijk zeker van toepassing is.
Het woeste landschap van het Canarische eiland La Gomera, waar de film is opgenomen, speelt een grote rol bij het creëren van de juiste, beklemmende sfeer.