TrosKompas

kill_room_xxlg.jpg

The kill room (2023)

Wat maakt kunst tot kunst? Dat is de vraag die wordt behandeld in het amusante ‘The kill room’. Een crimineel moet voor een klus een paar schilderijen maken. Hij doet maar wat, maar wat blijkt: zijn broddelwerk wordt een hit!

Kunsthandelaar Patrice Capullo (Uma Thurman) wordt door maffia-tussenpersoon Gordon Davis (Samuel L. Jackson) benaderd om via haar slechtlopende galerie geld wit te wassen. Het enige probleem: Patrice heeft iets nodig wat ze kan verkopen. Geen probleem, Gordons maatje Reggie (Joe Manganiello) – die in opdracht van de maffia mensen uit de weg ruimt – flanst wel wat schilderijen in elkaar. Hij smijt wat verf op het doek en hoppa! De zaken krijgen een onverwachte wending wanneer de werken plots een ware sensatie worden in de kunstwereld.

Hautain
‘The kill room’ neemt de hautaine kunstscene heerlijk op de hak. De schilderijen die Reggie achteloos maakt worden begerig geanalyseerd door de zogenaamde kenners. “Voel de stadse rauwheid in zijn kleurgebruik!” “Zie hoe de kunstenaar zijn getormenteerde ziel in brede verfstroken weet neer te zetten!” “Kijk naar de primaire esthetiek die alleen een ongeschoold natuurtalent kan voortbrengen!” Blabla…

Relaxt
Het leukste personage in de film is crimineel Gordon Davis. Door Samuel L. Jacksons vlotte babbel en relaxte houding weet zijn Gordon zich op een uiterst vermakelijke manier uit elke penibele situatie te kletsen. Apart genoeg lijkt het of de filmmakers de verbale gave van de acteur niet grappig genoeg vonden. Ze besloten Gordon een mal baardje te geven en een nogal vergezochte dekmantel (hij bestiert een Joodse bakkerij). Die ingrediënten heeft Samuel L. Jackson helemaal niet nodig.

Tussendoortje
‘The kill room’ is geen meesterwerk. Daarvoor zitten er iets te veel inkoppertjes in qua humor en verhaalverloop. Maar de film werkt prima op het witte doek als een lekker wegkijkend tussendoortje.