TrosKompas

Scherm_afbeelding_2024-09-24_om_19.48.54.png

Rokjesnacht (2024)

3
Acht jaar na ‘Rokjesdag’ is er nu ‘Rokjesnacht’. Beide films zijn romkoms van Johan Nijenhuis, maar ze verschillen als dag en nacht.

Matchmaker Roos (Abbey Hoes) denkt de perfecte koppelmethode te hebben gevonden. Via haar lijst met vijfhonderd vragen weet ze precies de juiste date voor haar klanten te vinden. Zo koppelt ze hondentrimster Jenny (Brigitte Heitzer) aan bankman Bob (Leo Alkemade). Op papier zouden ze een ‘match made in heaven’ moeten zijn, maar hun blind date lijkt als een nachtkaars uit te gaan. Roos is echter overtuigd van haar gelijk. Om dat gelijk te halen, gooit ze steeds extremere middelen in de strijd.

Blind date
Het is een beetje raar dat Johan Nijenhuis met de titel zo opzichtig hint naar ‘Rokjesdag’ (2016). Zijn nieuwe film is namelijk geen vervolg, er spelen andere personages in en het is een ander verhaal. ‘Rokjesnacht’ is gebaseerd op de musical ‘Blind date’, wat een veel logischere titel is. Het gaat tenslotte om blind dates! Een ander storend element is de schaamteloze aanwezigheid van een sponsor van de film (Bob belandt in een winkel waar alleen dit snoepgoed wordt verkocht, met figuranten die zich als het snoep hebben verkleed).

Op de hak
Gelukkig blijft het bij deze twee minpunten, want genrespecialist Nijenhuis doet met ‘Rokjesnacht’ weer wat hij goed kan: een vlot verhaal vertellen, mooi in beeld gebracht en met sympathieke personages. Bijzonder aan deze film: de spelers barsten regelmatig in gezang uit. Het is een overblijfsel van het basismateriaal, de musical ‘Blind date’ uit 2022 (waarin Brigitte Heitzer ook al de hoofdrol speelde). Die liedjes passen prima in de film; het nummer ‘Vijf voor twaalf’ is zelfs ontroerend te noemen. Ook durft Nijenhuis zijn eigen oeuvre op de hak te nemen door iemand in de film te laten fulmineren over het gebrek aan realiteit in romantische komedies. “’Verliefd op Ibiza’, ‘Verliefd op Bali’… allemaal rotfilms!”