TrosKompas

lee_st_12_jpg_sd-high.jpg

Lee (2024)

Kate Winslet was al tien jaar bezig met deze film, over een model dat oorlogsfotograaf werd. Ze speelt zelf de hoofdrol en met haar knappe acteerwerk tilt ze ‘Lee’ naar een hoger niveau.

Het klinkt als een sterk uitgangspunt voor een film: voormalig model wordt oorlogsfotograaf en wil met haar foto’s de vreselijke werkelijkheid van de Tweede Wereldoorlog laten zien. En het begint ook goed met Lee Miller (Kate Winslet), die het leven viert in een kring van bohemiens en verklaart dat ze alleen maar goed is in “drinken, seks en foto’s maken”. Dat laatste talent komt van pas wanneer WO II aanbreekt en Lee voor de Britse Vogue foto’s gaat maken voor oorlogsreportages. Eerst op veilige afstand van het oorlogsgeweld, maar later ook aan de frontlinie, waar de kogels haar om de oren vliegen en explosies aan de orde van de dag zijn.

Ommezwaai
Het verhaal van dit levenslustige model dat de cover van Vogue sierde en daarna een tweede loopbaan kreeg als fotograaf van aangrijpende oorlogsbeelden komt niet uit de verf. Het voelt wat gemaakt en gehaast en het blijft lang onduidelijk waarom Lee die ommezwaai maakt en halsoverkop haar leven op het spel zet. Ook de verhaalstructuur waarin Lee haar levensverhaal vertelt aan een interviewer werkt verwarrend. Gelukkig redt Kate Winslet veel. De Oscarwinnende actrice gooit zich helemaal in haar rol en via haar spel zien we de verschrikkingen die Lee voor de lens krijgt en dat maakt de film toch de moeite waard. Bovendien zijn sommige settings van iconische foto’s van Lee Miller minutieus nagemaakt. Dat zien we als tijdens de aftiteling zowel de beelden uit de film als de echte foto’s worden getoond.