La cocina (2024)
Het restaurant The Grill in New York is waar het buitenlandse keukenpersoneel de Amerikaanse Droom najaagt. Maar de hectiek brengt de spanning tot een kookpunt.
Eetfilms zijn er de laatste jaren veel gemaakt, zoals ‘Julie & Julia’, ‘Burnt’ en ‘Le-pot-au-feu’, waarbij het filmpubliek geregeld het water in de mond loopt. ‘La cocina’ speelt zich weliswaar voor het grootste deel af in de keuken van een restaurant, maar gaat toch amper over voedsel. The Grill op Times Square staat niet bekend om de culinaire hoogstandjes; het is meer een vreetschuur voor grote massa’s. De focus ligt in ‘La cocina’ op het overwegend latino-personeel, dat tegen de klippen op moet buffelen, in de hoop op erkenning, of toch tenminste de beloofde werkvergunning of verblijfspapieren. Centraal staat de heetgebakerde Mexicaanse kok Pedro (Raúl Briones), die een stiekeme verhouding heeft met serveerster Julia (Rooney Mara). Pedro zou zelfs gevochten hebben met een collega-kok.
Een schreeuwende chef
Nieuwkomer Estela (Anna Díaz), een ver familielid van Pedro, arriveert juist op het moment dat er 800 dollar uit de kas is verdwenen. Iedereen wordt ondervraagd en het feit dat Julia net geld nodig heeft voor een abortus maakt ook haar verdacht. In prachtige zwart-witbeelden wordt het personeel gevolgd bij de werkzaamheden onder hoge druk, met haperende apparatuur die voor vertraging zorgt en een schreeuwende chef die de koks aanspoort. De persoonlijke besognes van het personeel sluipen de keuken binnen en laten de spanning almaar hoger oplopen. Filmmaker Alonse Ruizpalacios legt in zijn verfilming van het toneelstuk ‘The kitchen’ uit 1957 (dat zich nog in Londen afspeelde) de focus op het onzekere lot van de immigranten in de VS. Hun werk achter de schermen wordt onvoldoende gewaardeerd, zo lijkt de boodschap. Een onderhoudend drama met een glansrol voor Briones.
Eetfilms zijn er de laatste jaren veel gemaakt, zoals ‘Julie & Julia’, ‘Burnt’ en ‘Le-pot-au-feu’, waarbij het filmpubliek geregeld het water in de mond loopt. ‘La cocina’ speelt zich weliswaar voor het grootste deel af in de keuken van een restaurant, maar gaat toch amper over voedsel. The Grill op Times Square staat niet bekend om de culinaire hoogstandjes; het is meer een vreetschuur voor grote massa’s. De focus ligt in ‘La cocina’ op het overwegend latino-personeel, dat tegen de klippen op moet buffelen, in de hoop op erkenning, of toch tenminste de beloofde werkvergunning of verblijfspapieren. Centraal staat de heetgebakerde Mexicaanse kok Pedro (Raúl Briones), die een stiekeme verhouding heeft met serveerster Julia (Rooney Mara). Pedro zou zelfs gevochten hebben met een collega-kok.
Een schreeuwende chef
Nieuwkomer Estela (Anna Díaz), een ver familielid van Pedro, arriveert juist op het moment dat er 800 dollar uit de kas is verdwenen. Iedereen wordt ondervraagd en het feit dat Julia net geld nodig heeft voor een abortus maakt ook haar verdacht. In prachtige zwart-witbeelden wordt het personeel gevolgd bij de werkzaamheden onder hoge druk, met haperende apparatuur die voor vertraging zorgt en een schreeuwende chef die de koks aanspoort. De persoonlijke besognes van het personeel sluipen de keuken binnen en laten de spanning almaar hoger oplopen. Filmmaker Alonse Ruizpalacios legt in zijn verfilming van het toneelstuk ‘The kitchen’ uit 1957 (dat zich nog in Londen afspeelde) de focus op het onzekere lot van de immigranten in de VS. Hun werk achter de schermen wordt onvoldoende gewaardeerd, zo lijkt de boodschap. Een onderhoudend drama met een glansrol voor Briones.