The killer inside me (2010)
De Britse regisseur Michael Winterbottom verfilmde een succesvol misdaadverhaal van Jim Thompson. Casey Affleck speelt hierin een politieman die tegelijkertijd een meedogenloze moordenaar is.
Lou Ford (Casey Affleck) is sheriff in een klein plaatsje in Texas in de jaren vijftig. Lou heeft een rustig karakter, spreekt bedachtzaam en kalm en wordt alom gewaardeerd. Zijn vriendin Amy (Kate Hudson) hoopt dat hij haar ooit ten huwelijk zal vragen. Op een dag wordt Lou door zijn baas op pad gestuurd voor een eigenaardig klusje. Aan de rand van het stadje woont Joyce (Jessica Alba), een jongedame van lichte zeden. Lou moet haar onder druk zetten om de stad te verlaten, want de invloedrijke bouwmagnaat Chester Conway (Ned Beatty) is bang dat zijn zoon Elmer voor haar charmes bezwijkt. Lou bezoekt Joyce maar hij valt vervolgens zelf voor haar en begint een affaire. Vanwege een kwestie uit het verleden heeft hij bovendien nog een appeltje te schillen met Conway, dus als deze hem zelf benadert met een plan om Joyce de stad uit te krijgen, zet Lou een val op. Bij de zeer gewelddadige uitwerking maakt Lou diverse slachtoffers, maar hij waant zichzelf vooralsnog veilig. Totdat er barstjes verschijnen in zijn onaantastbare positie.
Verspilling
Pulpschrijver Jim Thompson werkte in de jaren vijftig samen met Stanley Kubrick. Zijn boek 'The getaway' werd tweemaal verfilmd en dat lot geldt ook voor 'The killer inside me'. Ditmaal boog Michael Winterbottom, bekend van onder andere 'Jude', '24 hour party people' en 'A mighty heart', zich over het verhaal van de moordende sheriff. Een nieuwe film van Michael Winterbottom is meestal iets om naar uit te kijken, maar deze zeer gewelddadige verfilming is helaas een verspilling van tijd, geld en talent. Geprobeerd wordt om de gestoorde persoonlijkheid van Lou met behulp van flashbacks van zijn jeugd min of meer te verklaren, maar in de uitwerking is onduidelijk of hij nu een psychopaat, lustmoordenaar, wreker of berekenende misdadiger is. Casey speelt de rol te vlak om diepgang te suggereren en het scenario helpt hem daar ook niet bij. De film is onderhoudend maar blijft helaas steken in fraaie plaatjes in jaren vijftig sfeer en opvallende scènes vol seks en extreem geweld tegen vrouwen. Het einde is een belediging voor de kijker.
Lou Ford (Casey Affleck) is sheriff in een klein plaatsje in Texas in de jaren vijftig. Lou heeft een rustig karakter, spreekt bedachtzaam en kalm en wordt alom gewaardeerd. Zijn vriendin Amy (Kate Hudson) hoopt dat hij haar ooit ten huwelijk zal vragen. Op een dag wordt Lou door zijn baas op pad gestuurd voor een eigenaardig klusje. Aan de rand van het stadje woont Joyce (Jessica Alba), een jongedame van lichte zeden. Lou moet haar onder druk zetten om de stad te verlaten, want de invloedrijke bouwmagnaat Chester Conway (Ned Beatty) is bang dat zijn zoon Elmer voor haar charmes bezwijkt. Lou bezoekt Joyce maar hij valt vervolgens zelf voor haar en begint een affaire. Vanwege een kwestie uit het verleden heeft hij bovendien nog een appeltje te schillen met Conway, dus als deze hem zelf benadert met een plan om Joyce de stad uit te krijgen, zet Lou een val op. Bij de zeer gewelddadige uitwerking maakt Lou diverse slachtoffers, maar hij waant zichzelf vooralsnog veilig. Totdat er barstjes verschijnen in zijn onaantastbare positie.
Verspilling
Pulpschrijver Jim Thompson werkte in de jaren vijftig samen met Stanley Kubrick. Zijn boek 'The getaway' werd tweemaal verfilmd en dat lot geldt ook voor 'The killer inside me'. Ditmaal boog Michael Winterbottom, bekend van onder andere 'Jude', '24 hour party people' en 'A mighty heart', zich over het verhaal van de moordende sheriff. Een nieuwe film van Michael Winterbottom is meestal iets om naar uit te kijken, maar deze zeer gewelddadige verfilming is helaas een verspilling van tijd, geld en talent. Geprobeerd wordt om de gestoorde persoonlijkheid van Lou met behulp van flashbacks van zijn jeugd min of meer te verklaren, maar in de uitwerking is onduidelijk of hij nu een psychopaat, lustmoordenaar, wreker of berekenende misdadiger is. Casey speelt de rol te vlak om diepgang te suggereren en het scenario helpt hem daar ook niet bij. De film is onderhoudend maar blijft helaas steken in fraaie plaatjes in jaren vijftig sfeer en opvallende scènes vol seks en extreem geweld tegen vrouwen. Het einde is een belediging voor de kijker.