TrosKompas

putu.jpg

Na putu (2012)

Een aantal jaar geleden won de Bosnische regisseur Jasmila Zbanic de Gouden Beer in Berlijn met haar debuutfilm 'Grbavica'. In dit eigentijdse drama 'Na putu', speelt opnieuw de nasleep van de Balkanoorlog een rol.

De knappe stewardess Luna (Zrinka Cvitesic) en luchtverkeersleider Amar (Leon Lucev) vormen een droomkoppel. Ze zijn na enkele jaren samen nog altijd stapelgek op elkaar. Helaas lukt het Luna niet om zwanger te raken en daarom vragen ze hulp in het ziekenhuis. Amar heeft zoals zoveel van zijn generatiegenoten in Sarajevo een trauma overgehouden aan de oorlog. Zelf heeft hij in het Bosnische leger gediend en zijn broer is in die tijd gesneuveld. Amar zoekt af en toe steun in een stevige borrel, maar wanneer hij daarmee op zijn werk wordt betrapt, wordt hij per direct geschorst. Luna is woedend op hem en spoort hem aan snel ander werk te zoeken. Amar krijgt dan van zijn oude leger-kameraad Bahrija (Ermin Bravo) een baantje aangeboden als computerleraar voor kinderen. Op zich is dat niet zo'n probleem, maar het werk is op een afgelegen eilandje op flinke afstand van de stad, zodat Amar weken achtereen van huis is. Daar raakt hij meer en meer in de ban van de ideeën van de streng-islamitische Bahrija.

Intrigerend
Zoals de Tweede Wereldoorlog nog altijd een inspiratiebron vormt voor de filmindustrie in onder meer Hollywood en Nederland, zo leidt de oorlog in voormalig-Joegoslavië, die woedde van 1991 tot 1995, ook tot een continue stroom films. Deze oorlog zelf, of de nasleep ervan, is terug te zien in onder meer 'Life is a miracle', 'No man's land', 'Welcome to Sarajevo', 'The hunting party' en 'The tribunal'. Regisseur Jasmila Zbanic werd zelf in 1974 in de Bosnische stad Sarajevo geboren en heeft de drie jaar dat haar stad onder Servisch vuur lag dus heel bewust meegemaakt. Dat haar personages, zowel in 'Grbavica' als in 'Na putu', nog met oorlogstrauma's rondlopen, is dus niet zo verwonderlijk. Het intrigerende 'Na putu' heeft echter nog meer belangrijke thema's, zoals de liefde en religie. Hier is het fundamentalistische geloof van Amar een bedreiging voor de liefde tussen hem en Luna. De acteurs, voor een deel dezelfde cast als in 'Grbavica', leveren ook nu een erg goede prestatie.