The forgiveness of blood (2011)
Het vergt de inzet van een Amerikaanse filmmaker om de voor ons totaal onbekende Albanese cultuur enigszins te ontsluiten. De eeuwenoude traditie van bloedwraak wordt hier inzichtelijk gemaakt.
Plattelandsbewoner Mark (Refet Abazi) brengt elke dag met paard en wagen brood rond. Af en toe rijdt zijn tienerzoon Nik (Tristan Halilaj) of tienerdochter Rudina (Sindi Laçej) met hem mee. De broodroute voert van het ene dorp naar het volgende. Om een deel van de weg te kunnen afsnijden, rijdt Mark altijd over een stukje land dat lange tijd in bezit van zijn familie was. Nu dit land echter in handen is gekomen van zijn buurman, mag hij er ineens niet meer langs. Mark pikt dit niet en de ruzie hierover loopt hoog op. Op een kwade dag wordt buurman Sokol (Veton Osmani) op dit stuk land doodgestoken. Marks broer wordt opgepakt en vastgezet, maar Mark zelf weet als hoofdverdachte aan de politie te ontsnappen en onder te duiken. De zeshonderd jaar oude traditie, zoals die werd vastgelegd in de Kanun, vereist tot op de dag van vandaag dat moord wordt gewroken op de dader of een mannelijk familielid. Het gevolg is dat Nik niet meer veilig naar buiten kan en dat Rudina de broodroute van haar vader moet overnemen.
Getroffen tieners
Albanië was lange tijd een volstrekt geïsoleerde dictatuur waarover weinig nieuws naar buiten kwam. Het land is nu open, maar slechts weinig toeristen zullen Albanië als bestemming kiezen. Ook de Albanese filmcultuur stelt niet veel voor, zodat het land voor velen nog altijd een mysterie is. De Amerikaanse filmmaker Joshua Marston vult die leemte met 'The forgiveness of blood'. In 2004 wist hij al grote indruk te maken met het drama 'Maria full of grace', over een Colombiaanse drugssmokkelaarster. Na het mede-regisseren van tv-series als 'Six feet under' en 'Law & order', schreef en maakte hij nu dit drama over een Albanese familie. Het perspectief ligt bij de twee tieners, Nik en Rudina, die het hardst worden getroffen door de maat-regelen die uit de moord en de traditie voortvloeien. Nik moet binnenblijven en kan zijn geplande internetcafé wel vergeten en de veelbelovende studente Rudina kan niet meer naar school. De soms wat trage film oogt als een documentaire.
Plattelandsbewoner Mark (Refet Abazi) brengt elke dag met paard en wagen brood rond. Af en toe rijdt zijn tienerzoon Nik (Tristan Halilaj) of tienerdochter Rudina (Sindi Laçej) met hem mee. De broodroute voert van het ene dorp naar het volgende. Om een deel van de weg te kunnen afsnijden, rijdt Mark altijd over een stukje land dat lange tijd in bezit van zijn familie was. Nu dit land echter in handen is gekomen van zijn buurman, mag hij er ineens niet meer langs. Mark pikt dit niet en de ruzie hierover loopt hoog op. Op een kwade dag wordt buurman Sokol (Veton Osmani) op dit stuk land doodgestoken. Marks broer wordt opgepakt en vastgezet, maar Mark zelf weet als hoofdverdachte aan de politie te ontsnappen en onder te duiken. De zeshonderd jaar oude traditie, zoals die werd vastgelegd in de Kanun, vereist tot op de dag van vandaag dat moord wordt gewroken op de dader of een mannelijk familielid. Het gevolg is dat Nik niet meer veilig naar buiten kan en dat Rudina de broodroute van haar vader moet overnemen.
Getroffen tieners
Albanië was lange tijd een volstrekt geïsoleerde dictatuur waarover weinig nieuws naar buiten kwam. Het land is nu open, maar slechts weinig toeristen zullen Albanië als bestemming kiezen. Ook de Albanese filmcultuur stelt niet veel voor, zodat het land voor velen nog altijd een mysterie is. De Amerikaanse filmmaker Joshua Marston vult die leemte met 'The forgiveness of blood'. In 2004 wist hij al grote indruk te maken met het drama 'Maria full of grace', over een Colombiaanse drugssmokkelaarster. Na het mede-regisseren van tv-series als 'Six feet under' en 'Law & order', schreef en maakte hij nu dit drama over een Albanese familie. Het perspectief ligt bij de twee tieners, Nik en Rudina, die het hardst worden getroffen door de maat-regelen die uit de moord en de traditie voortvloeien. Nik moet binnenblijven en kan zijn geplande internetcafé wel vergeten en de veelbelovende studente Rudina kan niet meer naar school. De soms wat trage film oogt als een documentaire.