When Marnie was there (2015)
De Japanse animatiestudio Ghibli moet het tegenwoordig stellen zonder oprichter Miyazaki. De jonge animator Yonebayashi zet de studio echter voort met de onweerstaanbaar mooie vertelling 'When Marnie was there'.
Het twaalfjarige weesmeisje Anna (de stem van Sara Takatsuki) is niet gelukkig. Ze heeft weinig vriendinnen en voelt zich buitengesloten. Wanneer dan ook nog haar astma opspeelt, wordt Anna door haar pleegmoeder Yoriko (Nanako Matsushima) naar familie aan zee gestuurd. Anna komt terecht bij oom Kiyomasa en tante Setsu en logeert daar de hele zomer in een kamer met uitzicht op een prachtige baai. Tijdens een wandeling langs de kust ziet Anna aan de overkant van de baai een mysterieus oud landhuis; het lijkt leeg te staan, maar op een dag ziet Anna er wel een blond meisje voor het raam staan. Bij een volgende gelegenheid treft Anna het blonde meisje weer, en ditmaal neemt deze Marnie (Kasumi Arimura) haar mee naar het landhuis, waar een groot feest gaande is. De twee meisjes raken bevriend en vertellen elkaar hun belevenissen, hun geheimen en hun angsten. Anna voelt een diepe band met Marnie en heeft ook het onbestemde gevoel dat het grote huis haar bekend voorkomt. Welke geheimen komen er nog naar boven...?
Sublieme verbeelding
Toen de grootmeester van de Japanse animatie, Hayao Miyazaki, in 2013 zijn pensioen aankondigde, was dat een schok voor zijn fans. De maker van de Oscarwinnaar 'Spirited away' en 'Howl's moving castle' was de grote man achter Studio Ghibli. Toen vorig jaar ook zijn compagnon Isao Takahata ('The tale of the princess Kaguya') besloot te stoppen, kwam het voortbestaan van Ghibli in gevaar. Gelukkig is animator Hiromasa Yonebayashi, bekend sinds het wereldwijde succes van zijn film 'Arrietty', ook aan die studio verbonden. Hij nam ditmaal het Engelse kinderboek 'When Marnie was there' van Joan G. Robinson als uitgangspunt, en zette het ver-haal om in beeld. En wat voor beeld! De illustraties blinken uit in detail, helderheid, levendigheid en sfeer. Yonebayashi zet de personages geloofwaardig neer en verbeeldt op sublieme wijze de onzekerheid van een opgroeiend pubermeisje. Of Marnie nu echt bestaat of slechts in Anna's fantasie kan elke kijker voor zichzelf uitmaken, maar Anna had haar niet willen missen.
Het twaalfjarige weesmeisje Anna (de stem van Sara Takatsuki) is niet gelukkig. Ze heeft weinig vriendinnen en voelt zich buitengesloten. Wanneer dan ook nog haar astma opspeelt, wordt Anna door haar pleegmoeder Yoriko (Nanako Matsushima) naar familie aan zee gestuurd. Anna komt terecht bij oom Kiyomasa en tante Setsu en logeert daar de hele zomer in een kamer met uitzicht op een prachtige baai. Tijdens een wandeling langs de kust ziet Anna aan de overkant van de baai een mysterieus oud landhuis; het lijkt leeg te staan, maar op een dag ziet Anna er wel een blond meisje voor het raam staan. Bij een volgende gelegenheid treft Anna het blonde meisje weer, en ditmaal neemt deze Marnie (Kasumi Arimura) haar mee naar het landhuis, waar een groot feest gaande is. De twee meisjes raken bevriend en vertellen elkaar hun belevenissen, hun geheimen en hun angsten. Anna voelt een diepe band met Marnie en heeft ook het onbestemde gevoel dat het grote huis haar bekend voorkomt. Welke geheimen komen er nog naar boven...?
Sublieme verbeelding
Toen de grootmeester van de Japanse animatie, Hayao Miyazaki, in 2013 zijn pensioen aankondigde, was dat een schok voor zijn fans. De maker van de Oscarwinnaar 'Spirited away' en 'Howl's moving castle' was de grote man achter Studio Ghibli. Toen vorig jaar ook zijn compagnon Isao Takahata ('The tale of the princess Kaguya') besloot te stoppen, kwam het voortbestaan van Ghibli in gevaar. Gelukkig is animator Hiromasa Yonebayashi, bekend sinds het wereldwijde succes van zijn film 'Arrietty', ook aan die studio verbonden. Hij nam ditmaal het Engelse kinderboek 'When Marnie was there' van Joan G. Robinson als uitgangspunt, en zette het ver-haal om in beeld. En wat voor beeld! De illustraties blinken uit in detail, helderheid, levendigheid en sfeer. Yonebayashi zet de personages geloofwaardig neer en verbeeldt op sublieme wijze de onzekerheid van een opgroeiend pubermeisje. Of Marnie nu echt bestaat of slechts in Anna's fantasie kan elke kijker voor zichzelf uitmaken, maar Anna had haar niet willen missen.