De keuze van mijn vader (2017)
Met de huidige immigratiecijfers is het goed om een documentaire te zien over immigranten die in de jaren zeventig naar ons land kwamen. Yan Ting Yuen ontrafelt de geschiedenis van haar eigen Chinese familie in Limburg.
China is de laatste jaren uitgegroeid tot een economische grootmacht en het is lastig je nog voor te stellen dat het minder dan een halve eeuw geleden een ontwikkelingsland was waar honderden miljoenen mensen in diepe armoede leefden. De gruwelen van de Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende burgeroorlog hadden China als een puinhoop achtergelaten. De nietsontziende politiek van Mao, met zijn voedseltekorten en de Culturele Revolutie, maakten het er niet beter op. Geen wonder dat in de jaren zestig en zeventig miljoenen Chinezen, als ze de kans kregen, het land verlieten. De vader van filmmaakster Yan Ting Yuen deed dat toen ook. Eerst trok hij naar Hongkong, waar zijn dochter Yuen werd geboren. Later reisde hij met zijn gezin door naar Nederland, waar een broer in Maastricht een Chinees restaurant was begonnen. Yuen groeide op tussen de potten en pannen, laverend tussen de babi pangang en de nummer 23 met rijst. Toen haar ouders onlangs voorgoed terugkeerden naar China, besloot Yuen hier een film over te maken.
Persoonlijke film
Yuen debuteerde in 2003 met haar docu ‘Chin.Ind.: Een leven achter het doorgeefluikje’, waarin ze het gezin van een Chinese restauranthouder portretteerde, als spiegelbeeld van haar eigen leven. Vijf jaar geleden trok ze veel belangstelling met haar film ‘Het geheim van de Hema’. Nu maakt ze met ‘De keuze van mijn vader’ haar meest persoonlijke film. Ze onderzoekt de redenen van de komst destijds van haar ouders naar Nederland en de redenen van hun terugkeer nu. Yuen stuit daarbij op verrassingen die haar hele beeld daarover opschudden. Ze filmt haar ouders in Nederland en in China, en spreekt daar neven, nichten, ooms en tantes die destijds in China zijn gebleven. Hoe bewust was de keuze van haar vader toen om naar Nederland te komen? Was dat uiteindelijk verstandig? En waar hoort Yuen nu zelf thuis? Yuen schetst een openhartig en ontroerend beeld van haar eigen familie en van de vragen en dilemma’s waar immigrantenkinderen mee worstelen.
China is de laatste jaren uitgegroeid tot een economische grootmacht en het is lastig je nog voor te stellen dat het minder dan een halve eeuw geleden een ontwikkelingsland was waar honderden miljoenen mensen in diepe armoede leefden. De gruwelen van de Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende burgeroorlog hadden China als een puinhoop achtergelaten. De nietsontziende politiek van Mao, met zijn voedseltekorten en de Culturele Revolutie, maakten het er niet beter op. Geen wonder dat in de jaren zestig en zeventig miljoenen Chinezen, als ze de kans kregen, het land verlieten. De vader van filmmaakster Yan Ting Yuen deed dat toen ook. Eerst trok hij naar Hongkong, waar zijn dochter Yuen werd geboren. Later reisde hij met zijn gezin door naar Nederland, waar een broer in Maastricht een Chinees restaurant was begonnen. Yuen groeide op tussen de potten en pannen, laverend tussen de babi pangang en de nummer 23 met rijst. Toen haar ouders onlangs voorgoed terugkeerden naar China, besloot Yuen hier een film over te maken.
Persoonlijke film
Yuen debuteerde in 2003 met haar docu ‘Chin.Ind.: Een leven achter het doorgeefluikje’, waarin ze het gezin van een Chinese restauranthouder portretteerde, als spiegelbeeld van haar eigen leven. Vijf jaar geleden trok ze veel belangstelling met haar film ‘Het geheim van de Hema’. Nu maakt ze met ‘De keuze van mijn vader’ haar meest persoonlijke film. Ze onderzoekt de redenen van de komst destijds van haar ouders naar Nederland en de redenen van hun terugkeer nu. Yuen stuit daarbij op verrassingen die haar hele beeld daarover opschudden. Ze filmt haar ouders in Nederland en in China, en spreekt daar neven, nichten, ooms en tantes die destijds in China zijn gebleven. Hoe bewust was de keuze van haar vader toen om naar Nederland te komen? Was dat uiteindelijk verstandig? En waar hoort Yuen nu zelf thuis? Yuen schetst een openhartig en ontroerend beeld van haar eigen familie en van de vragen en dilemma’s waar immigrantenkinderen mee worstelen.