(R)evolutie (2021)
Na de eerdere première op het Nederlands Film Festival is de filmkomedie ‘(R)Evolutie’ vanaf nu in het hele land te zien. De toekomst in ons ondergelopen land ligt in 2040 in handen van de technologie.
Filmmaker Eddy Terstall bewerkte de tekst van de toneelschrijvers Yael Ronen en Dimitrij Schaad over een dystopische toekomst, waarin de technologie meer en meer aspecten van het menselijk leven overneemt. Servé Hermans, de artistiek leider van Toneelgroep Maastricht, maakte vervolgens deze film (geen toneelstuk, vanwege corona), met een glansrol voor Angela Schijf als de perfecte robot. De setting is 2040: grote delen van Nederland zijn ondergelopen en veel vluchtelingen zijn neergestreken in Limburg. Lana (Jouman Fattal) en haar man René (Michel Sluysmans) willen graag nog een kind en kloppen aan bij dokter Frank (Bruno Vanden Broecke). Die zal het genenpakket van beide ouders bestuderen om te zien waar er moet worden geoptimaliseerd. Het uitsluiten van diverse ziekten vergt natuurlijk wel een duurder pakket.
Huisrobot
Tatjana (Anniek Pheifer, r.) rouwt om het verlies van haar overleden moeder, maar haar artificieel intelligente huis- robot Alecto (Angela Schijf) heeft eraan gedacht om als troost kippensoep voor haar te bestellen. Ondertussen wordt Tatjana verdacht van betrokkenheid bij de anti- technologieverzetsgroep Naturalisten. In het huis- houden van René heeft de koelkast een bericht ontvangen van het intelligente toilet. De dagelijkse calorie-inname is bereikt en de koelkast weigert vandaag nog open te gaan. Elke menselijke keuze wordt beoordeeld door de alom aanwezige Alecto en een slechte/ongezonde/milieuonvriendelijke keuze wordt afgeraden of onmogelijk gemaakt. Het roept herin- neringen op aan computer HAL in Kubricks meesterwerk ‘2001: A space odyssey’ en weerspiegelt de toekomst- ideeën van schrijver Yuval Noah Harari. ‘(R)Evolutie’ is een zeer geslaagde komedie die aanzet tot nadenken.
Filmmaker Eddy Terstall bewerkte de tekst van de toneelschrijvers Yael Ronen en Dimitrij Schaad over een dystopische toekomst, waarin de technologie meer en meer aspecten van het menselijk leven overneemt. Servé Hermans, de artistiek leider van Toneelgroep Maastricht, maakte vervolgens deze film (geen toneelstuk, vanwege corona), met een glansrol voor Angela Schijf als de perfecte robot. De setting is 2040: grote delen van Nederland zijn ondergelopen en veel vluchtelingen zijn neergestreken in Limburg. Lana (Jouman Fattal) en haar man René (Michel Sluysmans) willen graag nog een kind en kloppen aan bij dokter Frank (Bruno Vanden Broecke). Die zal het genenpakket van beide ouders bestuderen om te zien waar er moet worden geoptimaliseerd. Het uitsluiten van diverse ziekten vergt natuurlijk wel een duurder pakket.
Huisrobot
Tatjana (Anniek Pheifer, r.) rouwt om het verlies van haar overleden moeder, maar haar artificieel intelligente huis- robot Alecto (Angela Schijf) heeft eraan gedacht om als troost kippensoep voor haar te bestellen. Ondertussen wordt Tatjana verdacht van betrokkenheid bij de anti- technologieverzetsgroep Naturalisten. In het huis- houden van René heeft de koelkast een bericht ontvangen van het intelligente toilet. De dagelijkse calorie-inname is bereikt en de koelkast weigert vandaag nog open te gaan. Elke menselijke keuze wordt beoordeeld door de alom aanwezige Alecto en een slechte/ongezonde/milieuonvriendelijke keuze wordt afgeraden of onmogelijk gemaakt. Het roept herin- neringen op aan computer HAL in Kubricks meesterwerk ‘2001: A space odyssey’ en weerspiegelt de toekomst- ideeën van schrijver Yuval Noah Harari. ‘(R)Evolutie’ is een zeer geslaagde komedie die aanzet tot nadenken.