Alice, darling (2023)
Mary Nighy Met Anna Kendrick, Kaniehtiio Horn, Alice bevindt zich in een penibele situatie, want ze zit zwaar onder de plak bij haar man die het uiterste van haar vergt. Een teleurstellende film die vooral vragen oproept en alleen door de acteerprestaties van Anna Kendrick enigszins de moeite waard blijft.
Alice (Anna Kendrick) gaat met twee vriendinnen een weekendje weg naar een vakantiehuisje aan een meer. Ze heeft haar vriend Simon verteld dat ze voor werk op pad is. Het was de vriendinnen al langer duidelijk dat Alice niet goed in haar vel zat, maar haar gedrag en de korte verwijzingen naar haar bazige vriendje zorgen ervoor dat ze nu het naadje van de kous willen weten.
Focus op gevolgen
Er zijn eerder films gemaakt over nare mannen, zoals ‘Sleeping with the enemy’ waarin een vrouw (Julia Roberts) haar eigen dood in scène zet om te ontsnappen aan een man met losse handjes. Daar was het compleet duidelijk dat de man een slechterik was en zijn jacht op haar zorgde voor veel spannende scènes. ‘Alice, darling’ pakt het heel anders aan. We zien nauwelijks wat Alice’s kunstenaarsvriend zo slecht maakt, maar wel dat ze het moeilijk heeft. Zo is ze obsessief bezig met haar lichaam (elke dag rennen, geen suiker), maar trekt ze tegelijkertijd uit frustratie hele plukken haar uit haar hoofd. Dreiging en spanning ontbreken vrijwel geheel en dat zorgt voor een introverte en voortkabbelende film, waarin diverse mogelijkheden tot meer verhaal (een vermist meisje, Simon die plots op de stoep staat) vrijwel niet worden gebruikt door regisseur Mary Nighy, de dochter van acteur Bill Nighy. De spanning speelt zich vooral af in de onrustig knipperende ogen van Alice. Gelukkig speelt Kendrick dat goed en haar acteerwerk weet de film bijna te redden.
Alice (Anna Kendrick) gaat met twee vriendinnen een weekendje weg naar een vakantiehuisje aan een meer. Ze heeft haar vriend Simon verteld dat ze voor werk op pad is. Het was de vriendinnen al langer duidelijk dat Alice niet goed in haar vel zat, maar haar gedrag en de korte verwijzingen naar haar bazige vriendje zorgen ervoor dat ze nu het naadje van de kous willen weten.
Focus op gevolgen
Er zijn eerder films gemaakt over nare mannen, zoals ‘Sleeping with the enemy’ waarin een vrouw (Julia Roberts) haar eigen dood in scène zet om te ontsnappen aan een man met losse handjes. Daar was het compleet duidelijk dat de man een slechterik was en zijn jacht op haar zorgde voor veel spannende scènes. ‘Alice, darling’ pakt het heel anders aan. We zien nauwelijks wat Alice’s kunstenaarsvriend zo slecht maakt, maar wel dat ze het moeilijk heeft. Zo is ze obsessief bezig met haar lichaam (elke dag rennen, geen suiker), maar trekt ze tegelijkertijd uit frustratie hele plukken haar uit haar hoofd. Dreiging en spanning ontbreken vrijwel geheel en dat zorgt voor een introverte en voortkabbelende film, waarin diverse mogelijkheden tot meer verhaal (een vermist meisje, Simon die plots op de stoep staat) vrijwel niet worden gebruikt door regisseur Mary Nighy, de dochter van acteur Bill Nighy. De spanning speelt zich vooral af in de onrustig knipperende ogen van Alice. Gelukkig speelt Kendrick dat goed en haar acteerwerk weet de film bijna te redden.