TrosKompas

de-jacht-op-meral-_st_1_jpg_sd-high_kepler-film-mic.jpg

De jacht op Meral Ö. (2024)

4
De toeslagenaffaire, waarbij tienduizenden ouders in de periode 2009 - 2014 onterecht van fraude werden beschuldigd, ligt ten grondslag aan ‘De jacht op Meral Ö.’.

De alleenstaande moeder Meral Öztürk (Dilan Yurdakul) krijgt plots een brief van de belastingdienst. Hierin wordt beweerd dat ze onterecht € 34.000 toeslag voor kinderopvang heeft ontvangen. Er wordt beslag gelegd op haar salaris en sociaal rechercheur Don (Gijs Naber) dringt Merals leven binnen. Nauwlettend houdt hij in de gaten wat ze koopt en met welk geld. Meral komt steeds meer in het nauw, en als de kinderbescherming meent dat haar kinderen door de nijpende situatie niet meer in een veilige omgeving kunnen opgroeien, wordt ze tot radicale keuzes gedwongen.

Als een leeuwin
De toeslagenaffaire ligt regisseur Stijn Bouma na aan het hart. Hij maakte er eerder twee documentaires over: ‘Alleen tegen de staat’ (2021) en ‘Sheila versus de staat’ (2023). En nu dan het sociale drama ‘De jacht op Meral Ö.’. Het verhaal is fictief, maar gebaseerd op de vele verhalen van slachtoffers die Stijn in de loop der jaren gesproken heeft, samengebald in het personage Meral Öztürk. Zij wordt prima vertolkt door Dilan Yurdakul, bij het grote publiek vooral bekend geworden als Aysen uit ‘Goede tijden, slechte tijden’ (2012 - 2019). Haar Meral straalt kracht uit en vecht als een leeuwin voor haar twee dochtertjes. Maar als de schijnbaar onoplosbare problemen zich maar blijven opstapelen zie je de jonge vrouw langzaam instorten.

Impact
Wat ‘De jacht op Meral Ö.’ goed doet is een gezicht geven aan de toeslagenaffaire. Voor mensen die er niet mee te maken hadden, bleef het vaak een nieuwsbericht met cijfers en statistieken, maar in deze film zie je wat voor impact het heeft als je valselijk wordt beschuldigd en te maken krijgt met onwillige, wantrouwende instanties, die zich diep in je privéleven mengen.