La ragazza del futuro (2023)
Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een jonge Siciliaanse vrouw die na een verkrachting besluit op te staan tegen het systeem en op te komen voor haar rechten.
De tegenstellingen in de samenleving nemen in diverse landen toe en rechts-conservatief zet zich nadrukkelijker af tegen links-progressief. De recente strijd om abortusrechten in de VS heeft sindsdien al geleid tot verschillende films die deze rechten benadrukken, zoals ‘Call Jane’ en ‘Annie Colère’. Het Italiaanse drama ‘La ragazza del futuro’ past in deze tendens, al gaat het hierin niet om abortus.De verkiezing van de oerconservatieve Italiaanse premier Giorgia Meloni zet eerder verworven vrouwenrechten onder druk. Regisseuse Marta Savina maakt in deze film duidelijk hoe belangrijk die rechten zijn. Hoofdpersoon is de twintigjarige Lia (Claudia Gusmano), die eind jaren zestig bij haar ouders woont, in een dorpje op Sicilië. Lorenzo Musicò (Dario Aita), de zoon van een dorps- notabele, maakt avances, maar Lia vindt hem veel te arrogant.
Primadonna
Op een dag dat Lia’s vader Pietro (Fabrizio Ferracane) niet thuis is, komt Lorenzo langs met enkele vrienden. Ze sleuren Lia uit huis en nemen haar mee naar een berghut, waar Lorenzo haar verkracht. Volgens de traditie kan Lia haar eer alleen redden door met Lorenzo te trouwen, maar daar voelt ze niets voor. Ze besluit aangifte te doen en in de rechtbank het gevecht aan te gaan met de rijke familie Musicò. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn. Savina schreef ook het scenario voor ‘Primadonna’, zoals deze film oorspronkelijk heet, en baseerde zich op een waar verhaal. Dit ging om de eerste vrouw (letterlijk de ‘prima donna’) ooit die dit systeem van het ‘herstelhuwelijk’ aanvocht. Het is een aangrijpend verhaal, het wordt echter wel iets te zwart-wit verteld. Meer nuance had het drama kunnen versterken.
De tegenstellingen in de samenleving nemen in diverse landen toe en rechts-conservatief zet zich nadrukkelijker af tegen links-progressief. De recente strijd om abortusrechten in de VS heeft sindsdien al geleid tot verschillende films die deze rechten benadrukken, zoals ‘Call Jane’ en ‘Annie Colère’. Het Italiaanse drama ‘La ragazza del futuro’ past in deze tendens, al gaat het hierin niet om abortus.De verkiezing van de oerconservatieve Italiaanse premier Giorgia Meloni zet eerder verworven vrouwenrechten onder druk. Regisseuse Marta Savina maakt in deze film duidelijk hoe belangrijk die rechten zijn. Hoofdpersoon is de twintigjarige Lia (Claudia Gusmano), die eind jaren zestig bij haar ouders woont, in een dorpje op Sicilië. Lorenzo Musicò (Dario Aita), de zoon van een dorps- notabele, maakt avances, maar Lia vindt hem veel te arrogant.
Primadonna
Op een dag dat Lia’s vader Pietro (Fabrizio Ferracane) niet thuis is, komt Lorenzo langs met enkele vrienden. Ze sleuren Lia uit huis en nemen haar mee naar een berghut, waar Lorenzo haar verkracht. Volgens de traditie kan Lia haar eer alleen redden door met Lorenzo te trouwen, maar daar voelt ze niets voor. Ze besluit aangifte te doen en in de rechtbank het gevecht aan te gaan met de rijke familie Musicò. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn. Savina schreef ook het scenario voor ‘Primadonna’, zoals deze film oorspronkelijk heet, en baseerde zich op een waar verhaal. Dit ging om de eerste vrouw (letterlijk de ‘prima donna’) ooit die dit systeem van het ‘herstelhuwelijk’ aanvocht. Het is een aangrijpend verhaal, het wordt echter wel iets te zwart-wit verteld. Meer nuance had het drama kunnen versterken.