Coca-Cola en De Kerstman
Kerstmis gaat in veel landen gepaard met de komst van de Kerstman. Dat is een traditie die is overgewaaid uit Amerika, maar met een opvallend Nederlands tintje.
In het vroege koloniale Amerika stond Kerstmis nog niet in het teken van een magische figuur die cadeautjes naar brave kinderen bracht. Daar kwam in de zeventiende eeuw verandering in dankzij de immigratie van Nederlandse en Britse kolonisten. Zij namen de tradities van Sinterklaas en ‘Father Christmas’ (Vader Kerstmis) mee over de oceaan, waarna de twee figuren in de loop der eeuwen samensmolten. In 1773 werd voor het eerst melding gemaakt van Santa Claus, afgeleid van het Nederlandse Sinterklaas. De Amerikaanse kindervriend vestigde zijn reputatie verder na het in 1823 anoniem verschenen gedicht ‘A visit from St. Nicholaas’ (Een bezoek van Sint Nicolaas). Hierin werden de arrenslee, de rendieren, de zak met cadeautjes en de entree door de schoorsteen genoemd.
Reclamecampagne
Aanvankelijk werd Santa Claus, net als Sinterklaas, afgebeeld als een slanke man met een bisschoppelijk uiterlijk. Er zijn echter ook afbeeldingen waarin hij werd neergezet als een Nederlandse schipper met een groene jas. De in Duitsland geboren Amerikaanse cartoonist Thomas Nast gaf de Kerstman rond 1880 voor het eerst het uiterlijk van een vrolijke man met een bol grootvadersgezicht. Daarnaast bedacht hij dat Santa Claus op de Noordpool woonde, samen met zijn elfen. De Kerstman werd bij veel Amerikanen pas echt bekend door het bedrijf Coca-Cola. In 1932 gaf Coca-Cola reclame-tekenaar Haddon Sundblom de opdracht om Santa Claus opnieuw vorm te geven. Hij ontwierp een vriendelijke oude man met blozende wangen en een witte baard, gekleed in rode kleding met witte bontboorden. Om zijn dikke buik een zwarte riem en zwart leren laarzen. Precies zoals we hem vandaag de dag nog steeds kennen.
De advertentiecampagne werd een groot succes, waarna Coca-Cola tot op de dag van vandaag jaarlijks een nieuwe reclamecampagne maakt om de magische sfeer van Santa Claus over de hele wereld te verspreiden. Op de campagne van dit jaar kwam veel kritiek, omdat deze met AI is gemaakt en men de beelden levenloos en eng noemt.
Foto @ Getty Images